Nawyki żywieniowe dziecka w trakcie wakacji

dziecko nie chce jeść
W trakcie wakacji dzieciom zazwyczaj pozwala się na więcej swobody także w kwestii jedzenia. Gofry, lody, frytki i inne smakołyki kuszą maluchów na niemal każdym rogu w większej miejscowości turystycznej. Ustalony ciągu roku harmonogram posiłków często idzie w zapomnienie. Zdarza się również tak, że dziecko nie chce jeść potraw serwowanych w danym kraju czy regionie. Jak zachować balans pomiędzy zdrowym i wartościowym odżywianiem, a wakacyjną swawolą? Poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek, które możesz wykorzystać podczas trwających wakacji.

Pamiętaj, aby zabrać za sobą świeże jedzenie. Zazwyczaj rodzice wybierając się w podróż ze swoja pociechą zabierają ze sobą mnóstwo pakowanych hermetycznie produktów, które można przechowywać w temperaturze pokojowej (kukurydziane chrupki, paluszki, batony). Tego typu przekąski nie zaspokoją jednak głodu i nie zawierają tyle wartości odżywczych, co świeże produkty. Dlatego warto przed wyruszeniem w drogę zaopatrzyć się w małą turystyczną lodówkę, do której spakować możemy m.in. kawałki owoców, warzyw czy inne ulubione smakołyki.

Warto także odpowiednio porcjować podawane posiłki czy przekąski, tak aby nie podawać danych produktów w zbyt dużej ilości. Nie trudno domyśleć się jak będzie wyglądała tapicerka naszego auta, jeżeli damy maluchowi wielką paczkę jego ulubionych paluszków. Poza tym, podając dziecku duże opakowania, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zje ono więcej, co jest szczególnie niewskazane w przypadku niezdrowych przekąsek między posiłkami. Podając dzieciom jedzenie w specjalnych luchboxach, możesz także uniknąć uciążliwych kłótni rodzeństwa, gdyż każdy otrzyma swoją własną porcję jedzenia.

Podczas długich podróży dziecko często niemiłosiernie się nudzi, a rodzic szuka mu rozmaitych „umilaczy czasu”. Nawet kiedy dziecko nie chce jeść i nie sygnalizuje o takiej potrzebie, często podajemy maluchom coś do przegryzienia, żeby czymś go zająć. Nie jest to jednak dobry pomysł. Pomyśl lepiej o innych formach rozrywki, którymi możesz uatrakcyjnić wspólną podróż – gry i zabawy słowne, książki, audiobooki.

Będąc już na miejscu i wybierając się do restauracji nie ograniczaj wyboru dziecka tylko do pozycji z menu dla dzieci. Zazwyczaj są to bowiem ociekające tłuszczem dania z przetworzonych produktów takie jak frytki, kawałki kurczaka, pizza czy makaron z sosem. Lepszym pomysłem może okazać się wybranie dania z działu przystawek lub podzielnie się swoim posiłkiem.

Wakacje to okres, w którym dzieciom pozwala się na nieco więcej niż zazwyczaj. Dotyczy to także stylu odżywiania się. Nie zapominajmy jednak o zdrowym rozsądku i uczmy nasze pociechy dobrych nawyków żywieniowych, które nie koniecznie muszą ograniczać wszystko, co wydaje się nam niezdrowe, ale także nie pozwalają na wszystko, co w danej chwili ma ochotę zjeść nasze dziecko. Odpowiedni balans to podstawa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>